مقالات

گوشی رفرش چیست؟

گوشی رفرش

قبل از اینکه بگوییم گوشی رفرش یا اصطلاحا گوشی رف چیست باید نکته‌ای را بدانید. خرید گوشی ریفرش به یک معضل تبدیل شده است و برای خرید این گوشی‌ها باید اطلاعات کافی داشته باشید. گوشی‌ها، شاید در خط تولید با مشکل مواجه شوند و ایراداتی داشته باشند. سازندگان هم این را قبول دارند و گوشی را رایگان تعویض خواهند کرد. اما تکلیف گوشی‌هایی که نقص فنی دارند و به شرکت سازنده برمی‌گردند چیست؟ سرنوشت این گوشی‌ها چه می‌شود؟ آیا آن ها را باز می‌کنند و از اجزایش در دیگر گوشی‌ها استفاده می‌کنند؟ اگر سرنوشت این گوشی‌ها برایتان مهم است با استوک موبایل همراه باشید.

گوشی رفرش

گوشی ریفربیشد (Refurbished) یا گوشی رفرش شده چیست؟

فرض کنید یک گوشی نو خریده‌اید. آن را باز می‌کنید و متوجه یک مشکل در ظاهر یا سخت‌افزار آن می‌شوید. این مشکل طبیعتاً در خط تولید شرکت سازنده رخ‌داده است و آن کمپانی موظف است گوشی سالم تحویل مشتری دهد. در صورت رخ‌دادن این مشکل، شما می‌توانید گوشی را به شرکت سازنده بازگشت دهید. بیک گوشی کاملاً نو تحویل بگیرید.

گوشی‌ای که به دلیل ایرادی خاص، در شرکت مادر تعمیر و رفع نقص می‌شود، با یک علامت یا نوشته منحصربه‌فرد دوباره با قیمت بسیار پایین‌تر روانه بازار می‌شود. به این نوع گوشی‌ها، گوشی‌های رفرش شده یا Refurbished می‌گویند.

مشکل گوشی ریفرش شده چیست؟

گوشی‌های ریفربیشد هیچ فرقی در اصالت و کیفیت کالا با دیگر محصولات ندارند، فقط در تولید آن ها مشکلی پیش‌آمده و دچار نقص جزئی شده است که قابل‌حل است. زمانی که توسط شرکت مادر تعمیر می‌شود، خیالتان از این بابت راحت باشد که گوشی ریفرش شده هیچ مشکلی نخواهد داشت. این گوشی‌ها هر مشکلی که داشته باشند توسط شرکت سازنده با همان تکنولوژی و کیفیت قطعات تعمیر می‌شوند و در اصل تفاوتی با گوشی‌های دیگر ندارند.

گوشی ریفرش شده اغلب مواقع مشکلی ندارد و شما فقط با پرداخت هزینه‌ای کم‌تر، گوشی را می‌خرید. باز هم تکرار می‌کنیم این که بخرید یا نه بستگی به بودجه‌ی شما دارد.

مشکل گوشی ریفرش شده

گوشی رفرش شده بخریم یا نه؟

درباره‌ی این گوشی‌ها نکات قابل بیان زیاد است اما مهمرین بحث این است که ما گوشی رفرش شده بخریم یا نخریم؟ شاید بسیاری از مردم علاقه به خرید این گوشی‌ها نداشته باشند و ترجیح بدهند هزینه بیشتر بدهند و گوشی نو بخرند. در ایران تشخیص این گوشی‌ها بسیار سخت است، زیرا فروشندگان سودجو برای درآمد بیشتر گوشی‌های خراب را می‌خرند و به شرکت سازنده ارسال می‌کنند تا گوشی نو به‌صورت رایگان تحویل بگیرند.

پاسخ این سوال بستگی به بودجه و معیار شما دارد؟ اگر پول کافی دارید بهتر است گوشی نو بخرید و خیال‌تان را از هر بابت راحت کنید. گوشی نو در صورتی که مشکلی داشته باشد قابل عودت است و می‌توانید گوشی نو دیگری تحویل بگیرید. سوال بعدی این است که آیا گوشی ریفربیشد شده گارانتی تعویض و تعمیر دارد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به پاسخ این سوال برسیم.

راه تشخیص گوشی ریفربیشد

راحت‌ترین راه‌ تشخیص این گوشی‌ها این است که به جعبه گوشی دقت کنید. محصولات ریفربیشد اکثراً برای شرکت اپل هستند. این شرکت هر گوشی‌ای را که رفرش می‌کند روی آن کلمه Refurbished را حک می‌کند. جعبه آن هم ساده‌تر از جعبه محصولات رفرش نشده است. شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که گوشی‌های ریپک و رفرش شده چه تفاوتی دارند؟ برایتان در مقاله‌ای جدا، به گوشی‌های ریپک پرداخته‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید.

یکی دیگر از راه‌های تشخیص، شماره مدل این گوشی‌ها است. اگر در ابتدای شماره مدل گوشی خریداری شده کلمه N باشد یعنی رفرش شده است. اگر F باشد یعنی توسط شرکت‌های مختلف تعمیر شده و اگر M بود یعنی محصول رفرش نشده و از ابتدا سالم بوده است.

یکی دیگر از روش‌های مطمئن شدن از اصالت محصولات اپل، چک کردن شماره سریال است. شماره سریال گوشی را در این سایت وارد کنید تا بدانید گوشی شما چقدر از گارانتی‌اش مانده است و تا حالا روشن شده یا خیر.

چگونه بفهمیم گوشی رفرش شده است؟

آیا این گوشی‌ها گارانتی دارند؟

یکی از مزایای استفاده از گوشی آیفون رفرش، وجود گارانتی رسمی‌ از شرکت سازنده است. در صورت وجود هر گونه مشکلی با گوشی، می‌توانید آن را به شرکت سازنده برگردانید و تعمیر کنید. همچنین، گوشی‌های آیفون رفرش از قطعات اصلی  برای تعمیر استفاده می‌کنند، بنابراین کارایی و عملکرد آنها را می‌توان با گوشی‌های نو مقایسه کرد.

اما استفاده از گوشی آیفون رفرش با معایبی نیز همراه است. یکی از معایب آن قیمت بالاتر نسبت به گوشی‌های بازسازی شده است. همچنین، این گوشی‌ها ممکن است دارای خط و خش‌های ظاهری باشند که ممکن است برای برخی افراد قابل قبول نباشد.

جمع‌بندی:

پس بهترین راه برای این که از خرید خود مطمئن شوید، در ابتدا چک کردن کامل پک گوشی است. به‌هیچ‌عنوان گوشی را ندیده خریداری نکنید مگر اینکه آن فروشگاه آن‌قدر مطمئن باشد که به شما گارانتی اصالت کالا بدهد. توجه کنید که فروشگاهی که خرید اینترنتی از آن می‌کنید نماد اعتبار داشته باشد. مانند فروشگاه اینترنتی استوک موبایل که با چندین شعبه حضوری و نماد اعتبار، به یکی از مورد اطمینان ترین فروشگاه‌های موبایل ایران تبدیل شده است. امیدواریم درباره‌ی گوشی رفرش شده اطلاعات خوبی به دست آورده باشید و با چشم باز خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *